Κυριακή, Δεκέμβριος 17, 2017
Greek English German
Παρασκευή, 25 Αύγουστος 2017 00:00

Της αστυνομίας το....δίτροχο

Αρθρογράφος: Παύλος
Βαθμολογήστε το άρθρο
(39 ψήφοι)

Βλέποντας τα κάτασπρα γυαλιστερά Honda και Kawasaki της ομάδας Δίας να ξεπετάγονται εδώ και λίγο καιρό από τις γωνίες της πόλης, συνειδητοποιείς πολλές φορές στην διάρκεια μιας ημέρας, πόσο πολύτιμο εργαλείο στις υπηρεσίες του νόμου είναι η μοτοσυκλέτα. Ειδικότερα η αστυνομική μοτοσυκλέτα που έκλεισε έναν αιώνα ζωής και έχει διαγράψει τον δικό της μεγάλο κύκλο, μέχρι να φτάσουμε στο σήμερα. Πάντοτε αποτελούσε το ταχύτερο μέσο επέμβασης και έδινε μια ιδιαίτερη αίγλη στον ένστολο που την οδηγούσε. Πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε...

... από τις αστυνομικές δυνάμεις στις αρχές του 20ου αιώνα, μόλις δηλαδή η μοτοσυκλέτα απέκτησε τις πρώτες ισχυρές γραμμές παραγωγής.

Ιστορικά η πρώτη περιπολία με μοτοσυκλέτα πραγματοποιήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1911. Ο  August Vollmer επικεφαλής του αστυνομικού τμήματος στο Berkeley της California, είναι αυτός που με δύο Harley, καθιέρωσε την 24ωρη παρουσία της μοτοσυκλέτας ως εργαλείο στην υπηρεσία του Νόμου. Ωστόσο μερικά αστυνομικά τμήματα είχαν παραλάβει μοτοσυκλέτες πριν το 1911 αλλά δεν τις χρησιμοποιούσαν, καθώς οι τότε ένστολοι θεωρούσαν ότι ήταν πολύ δύσκολο να τις οδηγείς και να έχεις και το μυαλό σου στο καθήκον. Οι εκπαιδεύσεις ήταν σκέτη αποτυχία και οι υποψήφιοι οδηγοί είχαν δηλώσει σαφή προτίμηση στα πόδια και τα άλογα. Είναι τεκμηριωμένο ότι η πρώτη μοτοσυκλέτα της αστυνομίας παραδόθηκε στο αστυνομικό τμήμα του Detroit το 1908, δεν χρησιμοποιήθηκε όμως ποτέ για άσκηση καθήκοντος. Επίσης στο αστυνομικό προεδρείο του Oregon ο επικεφαλής χρησιμοποιούσε την προσωπική του Harley που δεν ανήκε στην αστυνομία, αλλά την είχε διαμορφώσει ιδιωτικά ως αστυνομική.

Ενώ μέχρι το 1920 αστυνομική μοτοσυκλέτα σήμαινε Harley και αντίστροφα, αργότερα όλες σχεδόν οι εταιρείες διαμόρφωναν και μια αστυνομική έκδοση, ελπίζοντας σε μια μαζική αγορά από τα όργανα της τάξης. Στολή λοιπόν, εκτός από τις Harley, προπολεμικά φόρεσαν οι Moto Guzzi, οι BMW, οι Indian,  οι Triumph και άλλες σημαντικά μικρότερες εταιρείες. Βέβαια κάθε χώρα προτιμούσε τα ντόπια προϊόντα και ο ανταγωνισμός εστιαζόταν στα κράτη που δεν είχαν παραγωγή. Ήταν αδιανόητο για τον Αμερικάνο να έχει BMW, όπως και για τον Γερμανό ή τον Ιταλό να έχουν Harley.

Αυτό το σκηνικό άλλαξε την δεκαετία του 60 με την εισαγωγή της ιαπωνικής παραγωγής στην παγκόσμια αγορά. Αρκετές χώρες με καθαρό κριτήριο το κόστος, άρχισαν να προμηθεύονται τα ασιατικά δίκυκλα, καθώς μπορεί τότε να μην ήταν πολύ αξιόπιστα, αλλά ήταν φθηνά και γρήγορα. Την μερίδα του λέοντος πήραν τα Kawasaki που εκμεταλλευόμενα και την πτώση της Harley, δημιούργησαν την δική τους αστυνομική ιστορία και τα Ζ1 έγιναν οι μοτοσυκλέτες που προτιμούσαν τόσο οι κλέφτες όσο και οι αστυνόμοι. Η εφαρμογή της τάξης και του νόμου είχε γίνει κάτι σαν ενιαίο πρωτάθλημα με όμοιες μοτοσυκλέτες. Τα BMW από την άλλη μπορεί να μην ήταν γρήγορα, αλλά είχαν αποκτήσει το δικό τους αστυνομικό κοινό κυρίως λόγω αξιοπιστίας αλλά και άνεσης. Η άνεση άλλωστε ήταν ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής, ίσως βασικότερο και από την ταχύτητα. Την εικοσαετία από το 60 έως το 80 είχαμε την μεγαλύτερη ποικιλομορφία αστυνομικών μοτοσυκλετών, πριν ξεκαθαρίσει το τοπίο την δεκαετία του 80 και η BMW αναλάβει την πρωτοκαθεδρία στα αστυνομικά τμήματα ανά την υφήλιο.

Σήμερα ακόμη η BMW κατέχει τα πρωτεία αλλά επιδιώκεται από όλα τα κράτη, να υπάρχει μοίρασμα των δημοπρασιών. Οι Ηνωμένες Πολιτείες εκτός από BMW χρησιμοποιούν  Harley, Kawasaki και Honda. Η Μεγάλη Βρετανία χρησιμοποιεί Honda ST, Yamaha FJR1300 και BMW R1200RT. Η Γερμανία, η Γαλλία και η Ισπανία, χρησιμοποιούν κυρίως το RT σε 1200cc και σε έκδοση 900cc που δεν διατίθεται για πολιτική χρήση, παρά μόνο για αστυνομική. Η Ελλάδα δεν χρησιμοποιεί καθόλου BMW, αλλά ούτε και Harley. Βέβαια όλα είναι σχετικά και μικρές παρεμβολές είναι δυνατόν να υπάρξουν. Όπως για παράδειγμα τα Moto Guzzi Norge που χρησιμοποιεί η αστυνομία του Βερολίνου.

H BMW περηφανεύεται για το αστυνομικό της κύρος και υποστηρίζει επίσημα ότι είναι ο μεγαλύτερος προμηθευτής αστυνομικών μοτοσυκλετών στον κόσμο, δεδομένου ότι σήμερα κυκλοφορούν περισσότερες από 90.000 BMW με φάρους, στους δρόμους από 150 χώρες, στις πέντε ηπείρους. Αν αναλογιστεί κανείς ότι ένα RT κοστίζει γύρω στα 20.000€ και είναι παγκοσμίως το κατ’ εξοχήν αστυνομικό δίτροχο, νομίζω ότι αξίζει να γίνεις αστυνομικός προκειμένου να το οδηγήσεις, αφού διαφορετικά δεν φαίνεται να υπάρχει ελπίδα…

Τελευταία τροποποίηση: Παρασκευή, 25 Αύγουστος 2017 15:02
Παύλος

Παύλος

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.