Σάββατο, Οκτώβριος 20, 2018
Greek English German
Σάββατο, 20 Φεβρουάριος 2016 00:00

Αντιγράφοντας τον boxer

Αρθρογράφος: Παύλος
Βαθμολογήστε το άρθρο
(40 ψήφοι)

Για τον περισσότερο κόσμο boxer σημαίνει BMW και το αντίστροφο. Αν εξαιρέσεις την Ural και την Chang Jiang που παράγουν και σήμερα σχετικά μικρό αριθμό μοτοσυκλετών με τον συγκεκριμένο κινητήρα, η εταιρεία που εξακολουθεί να παράγει και να εξελίσσει τον boxer είναι η BMW. Από το 1923 έως σήμερα η Γερμανική εταιρεία δεν έπαψε ούτε μια ημέρα να κατασκευάζει τους συγκεκριμένους δικύλινδρους και ουσιαστικά τον έκανε συνώνυμο με το όνομά της. Όλα αυτά τα χρόνια πολλοί ήταν οι κατασκευαστές που εντυπωσιασμένοι....

....από τον τρόπο λειτουργίας και την αξιοπιστία των boxers προσπάθησαν να μιμηθούν και να επαναπροσδιορίσουν τα χαρακτηριστικά του boxer με τους προεξέχοντες κυλίνδρους.


Πρώτος ο Αμερικανικός στρατός κατάλαβε την ανωτερότητα των BMW στον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και το 1940 έδωσε εντολή στις Harley, Indian, Delco και Crossley να κατασκευάσουν ένα αξιόπιστο στρατιωτικό εργαλείο, αντίστοιχο με το στρατιωτικό BMW R71. Η Harley αντέγραψε ουσιαστικά και σε πολλές λεπτομέρειες το R71 και παρέδωσε το 1941, 1.000 ΧΑ βαμμένα στα αμερικάνικα χρώματα. Η επιτυχία τους ήταν τεράστια στα διάφορα στρατόπεδα ανά τον κόσμο και αμέσως δόθηκε νέα παραγγελία για 25.000 μονάδες η οποία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ λόγω έλλειψης αλουμινίου.  Τον Αμερικάνικο στρατό μιμήθηκε ο Ρώσικος και το 1943 οι στρατιώτες του οδηγούσαν την Ural M72 Dnepr με 750cc, boxer και άξονα, επίσης βασισμένη στην R71. Ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος έμοιαζε να είναι ο πόλεμος των boxers και το εργοστάσιο Gnomeet-Rhone στην κατεχόμενη Γαλλία δεν προλάβαινε να κατασκευάζει κυλίνδρους για τους Γερμανούς. Όταν οι Γερμανοί αποχώρησαν το 1944 η Γαλλική CMR αξιοποίησε την όποια τεχνογνωσία είχαν αποκτήσει οι Γάλλοι τα χρόνια του πολέμου και κυκλοφόρησαν το R73. To 1947 η CMR αγοράζεται από την Cemec που συνεχίζει την παραγωγή των boxers, όπως και η Ratier από το 1948 έως το 1959, πριν αγοραστεί από την CSF. To C6S έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1962 και θεωρήθηκε ιδιαίτερα πετυχημένο.  


O boxer και το R71 δεν άφησαν αδιάφορους ούτε τους Κινέζους. Το Chang Jiang πρωτοκυκλοφόρησε το 1956 και εξακολουθεί να παράγεται μέχρι σήμερα με μικρές αλλαγές. Σήμερα στην Κίνα υπάρχουν 12 κατασκευαστές που παράγουν μοτοσυκλέτες βασισμένες πάνω σε μοντέλα BMW. Αντιγραφή όμως δεν έκαναν μόνον οι Κινέζοι εκεί στην Άπω Ανατολή. Οι Ιάπωνες το 1954 κυκλοφόρησαν το DSK A50 που ήταν ακριβές (πιο ακριβές δεν γινόταν) αντίγραφο του R51/3. Με τα μάτια στραμένα στην Γερμανία, οι Ιάπωνες συνέχισαν να αντιγράφουν απροκάλυπτα τα νέα boxer και το 1962 κυκλοφορούν το Marusho ST ‘Lilac’ που ήταν ολόιδιο με το R50. Μάλιστα κυκλοφόρησαν το συγκεκριμένο μοντέλο με τηλεσκοπικό πιρούνι και ηλεκτρική μίζα, πολύ πριν την BMW.

Ο αντιγραφικός οργασμός των boxers που ξεκίνησε την δεκαετία του 40, έσβησε κατά κάποιο τρόπο την δεκαετία του 70. Οι boxers που παράγονται σήμερα από περιφερειακούς κατασκευαστές δεν έχουν καμία σχέση με αυτούς της BMW. Η BMW εξακολουθεί να εξελίσσει, να δημιουργεί και να πρωτοπορεί επάνω σε έναν κινητήρα 90 χρονών περίπου. Οι υπόλοιποι έχουν επαναπαυθεί στην αξιοπιστία των αντιγραμμένων κατασκευών της δεκαετίας του 60. Προσωπικά πάντως ένα Marusho με τηλεσκοπικό και μίζα δεν θα με χαλούσε καθόλου.

Τελευταία τροποποίηση: Σάββατο, 20 Φεβρουάριος 2016 21:11
Παύλος

Παύλος

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.