Τετάρτη, Δεκέμβριος 12, 2018
Greek English German
Τρίτη, 07 Απρίλιος 2009 02:00

Επιστροφή στο μέλλον

Αρθρογράφος: Μιχάλης
Βαθμολογήστε το άρθρο
(26 ψήφοι)

Ουδέν καινόν υπό τον ήλιον, κατά τον Εκκλησιαστή της Παλαιάς Διαθήκης.
Καινά υπό τον δίτροχο ήλιο, ωστόσο έχουν καταχωρηθεί ως δεδομένα στις σύγχρονες καθημερινές μας μοτοσυκλέτες. Για όλους όσους οδηγούμε μοτοσυκλέτες, θεωρούνται δεδομένα κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά που αν ανατρέξουμε στη μηχανολογική και σχεδιαστική ιστορία της BMW, θα ανακαλύψουμε ότι γεννήθηκαν σε εποχές πολύ μακρινές.


Ο πρώτος κινητήρας boxer και η R32

 

Οι φίλοι των αγγλικών μοτοσυκλετών, όταν αρχίζει η συζητηση για τους boxers, έχουν ένα σπουδαίο επιχείρημα που τους κάνει να χαίροντα, την Douglas. Η Dοuglas όντως ιστορικά ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα με κινητήρα boxer. Bέβαια, ο κινητήρας αυτός δεν εφευρέθηκε απο την Douglas αλλα ήταν γνωστός, τουλάχιστόν από το 1908 όπως φαίνεται στό εγχειρίδιο Internal Combustion Engines του καθηγητή V.L.Maleev, που υπάρχει στην βιβλιοθήκη μου, δηλαδή δέκα χρόνια πριν την ίδρυση της BMW GmbH το 1918.
Ουδέν καινόν λοιπόν για τον boxer; Οχι φίλτατοι, η καινοτομία έγκειται στην πρώτη τοποθέτηση του Boxer εγκάρσια στoν σκέλετό της μοτοσυκλέτας.
Ο σχεδιαστής Max Fritz δημιούργησε την διάσημη R32, το έτος 1923 και η πρώτηBoxer4fun μοτοσυκλέτα γεννήθηκε με τρεις σημαντικές καινοτομίες:
Α) εγκάρσιος κινητήρας
Β) κιβώτιο ταχυτήτων αυτοκινητιστικού τύπου για πρώτη φορά σε μηχανή
Γ) άξονας με κλειστό κωνικό ζευγάρι γραναζιών (cardan) για την μετάδοση της κίνησης
Σχετικά με την τρίτη καινοτομία μην μου πεί κανείς για τις Βελγικές FN που είχαν άξονα, γιατί τα γρανάζια της ήταν εκτεθειμένα και τά γρασάριζες με το χέρι.
Επίσης για πρώτη φορά εμφανίζεται στην R32, o αφαιρούμενος πίσω άξονας για να βγαίνει εύκολα η ρόδα απο το κιβώτιο μετάδοσης. Φανταστείτε ότι οι Αγγλοι χρησιμοποιούσαν σύστηματα με σταθερό άξονα (όπως στα ποδήλατα, που βγάζεις την ρόδα μαζί με τον άξονα) μεχρι την δεκαετία του '50.


R5

Μια άλλη πολύ σημαντική μοτοσυκλετα με καινοτομίες που σήμερα θεωρούνται δεδομένες χωρίς να είναι ευρέως γνωστή η δημιουργία τους, ήταν η R5 του 1937. Πρώτο και σπουδαιότερο το τηλεσκοπικό πηρούνι με υδραυλική αποσβεση, η οποία ήταν ρυθμιζόμενη σε τρείς θέσεις! Το πηρούνι αυτό αντιγράφηκε κατα κόρον απ' όλους τους κατασκευαστές της εποχής με πρώτη την Matchles-AJS και στην συνέχεια την Norton με το περίφημο Roadholder, που ήταν και το πιο πιστό αντιγραφο του σχεδίου της BMW. Η καταπληκτική R5 έφερε και κατι άλλο ιδιαίτερα σημαντικό που έμεινε μέχρι τις μέρες μας. Την τεχνολογία κατασκευής κλειστών σωληνωτών σκελετών με καμπυλωμένους σωλήνες, που κολλούνταν μεταξύ τους.(Μέχρι τότε χρήσιμοποιούσαν ίσιους σωληνες με χυτές μούφες στίς ενώσειςκαι μπρουντζοκόλληση).

Rennsport

Στις αγωνιστικές κατασκευές της BMW υπήρξαν επίσης σημαντικές τεχνολογικές πρωτιές, όπως ο υπερσυμπιεστής στην Rennsport, που ήταν η πρώτη MH Αγγλική μοτοσυκλέτα που κέρδισε το Isle of Man TT έν έτει 1939 με οδηγό τον Shorsh Meier. Αξιοσημείωτη είναι και η για πρώτη φορά εφαρμογή του μηχανικού ψεκασμού σε μοτοσυκλέτα, που πραγματοποιήθηκε το 1954 στην αγωνιστική RS.


Tips κυρίως για S

Το υδραυλικό αμορτισέρ τιμονιού τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στα μοντέλα R50s και R69S τo 1961. Η πρώτη μοτοσυκλέτα με εργοστασιακό μίνι φερινγκ τιμονίού ήταν η R90S το 1973 και ακολούθησε μετά απο τρία χρόνια η R100RS με το πρώτο εργοστασιακό ολόσωμο φέρινγκ, σχεδιασμένο με την βοήθεια αεροσήραγγας.

Τέλος αυτό που θέλω να επισημάνω είναι, ότι πολλές καινοτομίες, που κατά καιρούς λανσαρίστηκαν απο τους μηχανικούς και τους σχεδιαστές της BMW, άντεξαν στο πέρασμα του χρόνου και είναι μαζί μας μέχρι σήμερα,σε αντίθεση με δήθεν κόλπα τεχνολογικά και στολισμένα φανταχτερα ακρωνύμια, που σκαρφίζονται κατα καιρούς οι market makers για να εντυπωσιάσουν τους αδαείς καταναλωτές. Θυμηθείτε για παράδειγμα τα διάφορα anti-dive συστήματα, που κυκλοφόρησαν την δεκαετία του '80 σε γιαπωνεζικα superbikes, και το μόνο που κατάφερναν ήταν να σκληραίνουν την ανάρτηση στο φρεναρισμα και να σπας την ζάντα σου στην λακούβα. Η μπροστινή ανάρτηση του R50 του 1955 είχε γεωμετρία anti dive, δεν βύθιζε στο φρενάρισμα ακόμα και όταν είχε κοτσαρισμένο side-car, αλλα υποχωρούσε όταν έπεφτες φρεναριστός στην τρύπα.

Ουδέν καινόν λοιπόν, όπως δηλώνει αυθεντικά το παλαιό κείμενο...
...and there is no new thong under the sun.Is there a thing where of men say,
"See,this is new?" It has been already, in the ages which were before us.


Υ.Γ.
Για περισσότερο διάβασμα σας παραπέμπω στο καταπληκτικόβιβλίο του L.J.K.Setright "Bahnstormer". Πρόκειται για μια εξαιρετική ιστορική ανάλυση της BMW απο το R23 μέχρι το R100RS

Τελευταία τροποποίηση: Παρασκευή, 20 Μάιος 2011 16:51
Μιχάλης

Μιχάλης

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.