Πέμπτη, Ιούλιος 19, 2018
Greek English German
Κυριακή, 07 Φεβρουάριος 2016 00:00

BMW R50: Η καλύτερη μοτοσυκλέτα της BMW

Αρθρογράφος: Μιχάλης
Βαθμολογήστε το άρθρο
(63 ψήφοι)

To 1975 στην Θεσσαλονίκη κυκλοφορούσαν ακόμη πολλές δικύλινδρες και μονοκύλινδρες BMW, που ήρθαν μεταχειρισμένες από την Γερμανία στην χώρα μας τις αρχές της δεκαετίας του 60. Τα πιο συνηθισμένα μοντέλα ήταν τα τα δικύλινδρα R51/3, πολλά από τα οποία είχαν μετατραπεί σε τρίκυκλα φορτηγά και τα μονοκύλινδρα R25, R25/3. Οι BMW όμως  που ξεχώριζαν ήταν οι “ σπαστές”, όπως τις αποκαλούσαμε τότε, αφορούσαν...

 

 

...τα μοντέλα μετά το 1955 με ανάρτηση Earles Fork εμπρός, δηλαδή  ψαλίδι με υδραυλικά αμορτισέρ και  αντίστοιχο ψαλίδι πίσω. Η διάταξη αυτή όταν εισήχθη από την BMW το 1955, ήταν η τελευταία λέξη της τεχνολογίας και της μόδας και σχεδόν όλες οι αγωνιστικές μοτοσυκλέτες την είχαν υιοθετήσει. Όπως πολλές άλλες “μόδες” στον χώρο της μοτοσυκλέτας δεν έζησε πολύ και έδωσε την θέση της και πάλι στο κλασσικό τηλεσκοπικό εμπρός σύστημα με την λογική “αυτό ξέρετε αυτό εμπιστεύεστε”. Το βασικά πλεονεκτήματα  του συστήματος  Earles ήταν ότι δεν “βύθιζε “ στο φρενάρισμα και ότι ήταν πολύ εύκολο να τροποποιήσεις τις ρυθμίσεις του . Τα  μειονεκτήματα ήταν, ότι δεν δούλευε αν τα αμορτισέρ είχαν γίνει “ούζα καλά” και επίσης ότι έπρεπε τα ρουλεμάν στην άρθρωση του ψαλιδιού να είναι σε άριστη κατάσταση.

Ξαναγυρνάμε στο 1975 και στο φίλο τον Δημήτρη, που έψαχνε εκείνη την εποχή να αγοράσει μοτοσυκλέτα, άτομο με συντηρητικό προφίλ του ταίριαζε η ιδέα μιας αργής, άνετης,  καλοτάξιδης BMW,  όμως τα καινούργια μοντέλα εκείνης της εποχής “σειρά /6” ήταν απλησίαστα για το πορτοφόλι ενός φοιτητή. Στην Θεσσαλονίκη εκείνη την εποχή κυκλοφορούσαν δύο η τρεις “σύγχρονες” BMW και ήταν δακτυλοδεικτούμενες.
Έτσι λοιπόν ο φίλος βρέθηκε σε ένα συνεργείο στο Βαρδάρη, που  επισκεύαζε παλιές BMW και εμπορευόταν κάποιες που τις ψευτοαναπαλαίωνε. Είχε στο μαγαζί εκείνο μια R50 σε αρκετά καλή κατάσταση, βαμμένη καφέ (αυτό τι το ήθελε!) και την έδινε 15 χιλιάδες δραχμές!
Αν ξέραμε τότε, έπρεπε να είχαμε αγοράσει ότι BMW είχε εκείνο το μαγαζί και κάποια άλλα στο Βαρδάρη, σήμερα δεν θα χρειαζόταν να δουλεύουμε, θα πουλούσαμε μόνο!
Ο Δημήτρης δεν την αγόρασε τελικά την R50, υποψιάζομαι λόγω του απαίσιου καφέ χρώματος, που ήταν βαμμένη. Πήρε με 17 χιλιάδες δραχμές μια  JAWA 175 enduro, σε λαχανί χρώμα, η οποία έκοψε σκελετό όταν την πήγε στα χώματα, και μετά από μία αλληλουχία βλαβών την πέταξε ( στην κυριολεξία!).
Έτσι ο φίλος μας έχασε την ευκαιρία να αποκτήσει, έστω και μεταχειρισμένη την καλύτερη μοτοσυκλέτα της BMW, κατά τον συγγραφέα BRUCE PRESTON και κατά την ταπεινή γνώμη του υπογράφοντος, ο οποίος τυγχάνει ευτυχής κάτοχος δύο “σπαστών” μιας R50 του 1959 και μιας R50S του 1962.

Η σειρά των R50, R50S , R69 , R69S και R60, ήταν από τις πιο πετυχημένες και μακρόβιες στην ιστορία της BMW, ξεκίνησε το 1955 και συνέχισε μέχρι το 1969, που αντικαταστάθηκε από την σειρά 5.

Μερικοί χρήσιμοι αριθμοί...

 

R50

R69

R60

R50S

R69S

 

Τύπος κινητήρα

252/2

268/2

267/4

252/3

268/3

Κυβικά

494

590

590

494

590

Ιποδύναμη PS

26

35

28

35

42

@ Στροφές

5800

6800

5600

7650

7000

Μέγιστη ταχήτητα

140

165

145

160

175

Αριθμοί Πλαισίου

550001-563515

652001-654955

618001-621530

564005-565639

655004-666320

Σύνολο που παρήχθη

32532

2819

20828

1634

11417

Έτη παραγωγής

1955-69

1955-60

1956-67

1960-1962

1960-1969


Μετά το 1962 κυκλοφόρησαν τα R50/2 και R60/2 με διάφορες μικρές βελτιώσεις και ονομαστική ισχύ 28 και30 PS αντίστοιχα. Από το 1968 στην Αμερική πήγαινε το μοντέλο R69US με τηλεσκοπικό πηρούνι εμπρός και φαρδιά αμερικάνικού τύπου σέλα.


Το χρώμα ήταν το κλασσικό μαύρο με μερικά κομμάτια να βγαίνουν άσπρα (για τον ΟΗΕ), κόκκινα (για την πυροσβεστική) και πράσινα (για την γερμανική αστυνομία).
Φυλλομετρώντας το Ιντερνέτ, θα βρείτε  άφθονη πληροφόρηση και τεχνικά στοιχεία για την μοτοσυκλέτα. 
Για τους επίδοξους αναπαλαιωτές θα ήθελα να επισημάνω τα ακόλουθα:
1.    Στην Γερμανία βρίσκεις ακόμα σωστά αναπαλαιωμένα (από Γερμανούς) μηχανάκια σε τιμές από 8 έως 10 χιλιάδες € για τα R50 και 15 έως 20 για τα R69.
2.    Μην αγοράσετε ένα Ελληνικό “παρτάλι” σε φτηνή τιμή γιατί θα σας βγει πιο ακριβή η αναπαλαίωση του από το έτοιμο φτιαγμένο Γερμανικό, αντίθετα αγοράστε ένα μηχανάκι από νοικοκύρη σε κατάσταση λειτουργίας (να περπατάει, να το κάνετε βόλτα, να είναι λειτουργικό).
3.    Υπάρχει αφθονία ανταλλακτικών, μόνο οι λαμαρίνες (φτερά – ρεζερβουάρ) είναι δυσεύρετες.....και πανάκριβες .
4.    Αν δεν σας ικανοποιούν τα 6βολτα ηλεκτρικά και το παραδοσιακό μανιατό, μπορείτε με 500€ να το κάνετε 12βολτο και ηλεκτρονικό (εγώ προτιμώ τα παραδοσιακά ηλεκτρικά και για τα δύο μηχανάκια μου).
5.    Φροντίστε τα ρουλεμάν στο εμπρός και πίσω ψαλίδι καθώς και τα σινεμπλόκ των αμορτισέρ να είναι σε άριστη κατάσταση, αλλιώς το μηχανάκι θα είναι “βάρκα γιαλό".
6.    Τεχνικές πληροφορίες:  w6rec.com/duane/bmw/index.htm ΕΔΩ θα βρείτε ότι τεχνική λεπτομέρεια θέλετε για το R50. Ο τύπος είναι αυθεντία στα σπαστά. Διαβάστε οπωσδήποτε το άρθρο του :Top 20 things not to do to your BMW motorcycle
7.    Για ανταλλακτικά ξέρετε , που να ψάχνετε , ο ULI www.ulismotorradladen.de έχει τα πάντα,αλλά θα βρείτε επίσης στους   www.rabenbauer.com , www.bmwbike.com , www.motorrad-stemler.de και στον δικό μας  www.boxerclassics.de Νίκο Παρχαρίδη, στο Μόναχο. Προσοχή στους  Έλληνες ανταλακτικατζήδες, πουλάνε όσο θέλουν! Συγκρίνετε τιμές με την Γερμανία και παζαρέψτε.
8.    Εάν κάνετε σωστή αναπαλαίωση, το μηχανάκι θα σας συντροφεύει για πάρα πολλά χρόνια, είναι καλοτάξιδο, άνετο, ταξιδεύει όλη μέρα με 110 χλμ χωρίς να κουραστεί και.... έχει φανταστικό στυλ.

Υπάρχουν πολλά όμορφα μηχανάκια, παρατημένα σε αποθήκες, αχυρώνες,αυλές και πεζοδρόμια. Αναζητείστε την ομορφιά και αναδείξτε την!

Δείτε περισσότερα στην ιστοσελίδα μου για το R50S , https://sites.google.com/site/bmwr50s/home

Τελευταία τροποποίηση: Κυριακή, 07 Φεβρουάριος 2016 09:32
Μιχάλης

Μιχάλης

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.
Περισσότερα σε αυτήν την κατηγορία: « BMW R12...ένα προπολεμικό στην Τήνο Honda Cb 450, Steve McQueen »