Πέμπτη, Οκτώβριος 18, 2018
Greek English German
Τρίτη, 15 Μάιος 2012 20:12

Φάκελος NSU: Από τις πλεκτικές μηχανές στα παγκόσμια πρωταθλήματα και τέλος στην αφάνεια

Αρθρογράφος: Παύλος
Βαθμολογήστε το άρθρο
(26 ψήφοι)

Στις αρχές του 19ου αιώνα η μικρή πόλη Neckarsulm στη νότια Γερμανία ήταν ήδη παγκοσμίως γνωστή για τις εξαιρετικής ποιότητας πλεκτικές μηχανές που κατασκευάζονταν στο πιο σύγχρονο εργοστάσιο της εποχής. Είναι η εποχή που όλη Ευρώπη αλλά και η Αμερική ανακαλύπτουν ότι, αν ένα ποδήλατο αποκτήσει κινητήρα διαμορφώνει ιδιαίτερα πολύπλευρο χαρακτήρα στην δουλειά, την εκγύμναση, την οικονομική μετακίνηση και την εκδρομή. Αποφασίζουν λοιπόν την γνώση...

 

στην κατασκευή ελαφριών αλλά και βαρύτερων κινητήρων να την δοκιμάσουν και στα ποδήλατα. Παρά το γεγονός ότι η Αμερική τράβηξε τον δικό της δρόμο με τις βαριές Harley και Indian, οι ελαφρύτερες γερμανικές κατασκευές έγιναν αποδεκτές στην Ευρώπη με μεγάλο ενθουσιασμό. Η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής από το Neckarsulm βγήκε το 1901, δύο χρόνια δηλαδή πριν από την πρώτη Harley. Κρίνοντας ότι η πλεκτοβιομηχανία είναι ασύμφορη σε σχέση με τα τροχοφόρα, σταματά άμεσα και σχεδόν καθολικά την τεράστια παραγωγή, μόλις  από τις πόρτες του εργοστασίου βγαίνει το πρώτο αυτοκίνητο το 1905. Από αυτό το σημείο οι ιστορίες των δίτροχων και των τετράτροχων του Neckarsulm αποκτούν παράλληλη διαδρομή.

Η πρώτη μοτοσυκλέτα ήταν διερευνητικού χαρακτήρα σε σχέση με τις πωλήσεις που θα μπορούσε να επιτύχει.  Με δύσκολο όνομα (Neckarsulmer Fahrradwerke) και μηχανή Zedel 1,5hp ελβετικής κατασκευής δεν άφησε και τις καλύτερες εντυπώσεις. Αξιοπιστία πολύ χαμηλού βαθμού, χωρίς να έχουν λυθεί βασικά προβλήματα συναρμογής του κινητήρα στο πλαίσιο και με όνομα γλωσσοδέτη, κατάλαβαν ότι έπρεπε να ξαναπροσπαθήσουν από λευκό χαρτί. Οπότε επισήμως από το 1903 κυκλοφορεί η πρώτη NSU (Neckarsulm Strickmaschinen Union) με πλαίσιο ειδικά ενισχυμένο για να δέχεται κινητήρα και κινητήρα κατασκευασμένο στο εργοστάσιο από γερμανικά χέρια, προοριζόμενο για τον συγκεκριμένο σκοπό. Οι πωλήσεις στην Γερμανία και όχι μόνο ήταν εντυπωσιακές και το εναρκτήριο λάκισμα για μια από τις μεγαλύτερες δίτροχες πορείες του 20ου αιώνα είχε δοθεί.   

Με αγωνιστικές κατευθύνσεις από τα πρώτα βήματα και βασικό στόχο τις εξαγωγές, οι πρωτοτυπίες κυρίως σε μηχανικά μέρη συνεχίζονται χρόνο με τον χρόνο. Το 1909 κυκλοφορεί την πρώτη μοτοσυκλέτα της 1.000cc (και πάλι σημαντικά ελαφρύτερη από Harley και Indian), ενώ το 1914 παρουσιάζει για πρώτη φορά στην παγκόσμια ιστορία την μοτοσυκλέτα με ανάρτηση στο πίσω μέρος. Θεωρείται, μετά τον πόλεμο που κατασκεύαζε δίτροχα για στρατιωτικούς σκοπούς, η εταιρεία με τα πιο αξιόπιστα μοντέλα και ήδη στην γκάμα της υπάρχουν το 250s, το 500s, το 750 και το 1.000.

Η δεκαετία του 1920 χαρακτηρίζεται από την εμφάνιση του εσωτερικού γερμανικού ανταγωνιστή, την BMW. Παρά το γεγονός ότι η μια επιτυχία διαδέχεται την άλλη αγωνιστικά για την NSU, οι πωλήσεις παρουσιάζουν κάμψη και η παγκόσμια κρίση του 1929 την βρίσκει με μεγάλες υποδομές, αλλά σε δυσχερή οικονομική κατάσταση. Τότε προσλαμβάνει τον Walter William Moore και κατασκευάζει το CS1 500cc, κάνει τεράστιες πωλήσεις για την εποχή και ήδη το 1935 έχει εξυγιανθεί οικονομικά και θεωρείται και πάλι ένας από τους μεγαλύτερους υγιείς κατασκευαστές παγκοσμίως. Το 1937 ο Moore με τον Albert Roeder κατασκευάζουν τα NSU GP στα 350 και 500cc. Λίγο τα σύννεφα πολέμου, λίγο κάποια προβλήματα αξιοπιστίας οδηγούν την NSU στην περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου και πάλι με προβλήματα βιωσιμότητας. Ο γερμανικός στρατός επιλέγει για τους πολεμικούς σκοπούς του τις βαριές BMW και Zundapp που εκτός από το καλό όνομα έχουν και μεγαλύτερη τεχνογνωσία στα απαραίτητα sidecars. Η NSU κατά την περίοδο του πολέμου ουσιαστικά υπολειτουργεί κατασκευάζοντας κυρίως εξαρτήματα για την πολεμική βιομηχανία και σώζει την κατάσταση το ΗΚ101, μια επρυστριοφόρος μοτοσυκλέτα, τανκς, τρακτέρ, με κινητήρα Opel Olympia 1.500cc. 

Η κάθε είδους παραγωγή του εργοστασίου σταματάει το 1944 και ξαναξεκινάει το 1948 από εκεί που είχανε μείνει προπολεμικά (αναξιόπιστα GP αλλά 250cc πλέον λόγω πολεμικής απαγόρευσης) αποκαθιστώντας το όνομα με μοτοσυκλέτες τέρατα αξιοπιστίας. Το 1950 αποφασίζει να συμμετάσχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα (το σημερινό GP) στις κατηγορίες των 125 και 250cc με τις Rennfox (βασισμένη στην πολιτκή Fox) και Rennmax (από την πολιτική Nsu Max) αντίστοιχα. Από την πρώτη τους χρονιά κατακτάνε το ψηλότερο σκαλί στις δύο κατηγορίες και κατεβαίνουν από αυτό το 1954 όταν και σταματάει η παραγωγή τους και δίνουν την θέση τους στην Sportmax 250cc, που με την σειρά της την ίδια χρονιά στέφεται πρωταθλήτρια. Η τεράστια επιτυχία της Sportmax ήταν στο ότι επρόκειτο για μια μηχανή παραγωγής (με προσθήκη αεροδυναμικού αλουμινένιου fairing) και όχι πρωτότυπη, κάτι που κανένας άλλος δεν έχει καταφέρει μέχρι και σήμερα στα GP. Το 1956 η Nsu γράφει για ακόμη μια φορά ιστορία όταν με το Delphin III και οδηγό τον Wilhem Herz πραγματοποιεί συντριπτική θραύση του παγκοσμίου ρεκορ ταχύτητας, όταν στο Salt Lake καταγράφει για πρώτη φορά δίτροχο ταχύτητα μεγαλύτερη των 200 μιλίων την ώρα!

 


Στη διάρκεια του 1950, η NSU κατασκεύασε τα Quicks και Quicklys, 50 και 100cc αντίστοιχα, καθώς επίσης και τα scooter της Lambretta. Οι πωλήσεις ήταν ιδιαίτερα υψηλές χάρη στις αγωνιστικές επιτυχίες και την αξιοπιστία τους, δύσκολα διατηρήσιμες όμως λόγω υψηλής τιμής. Έτσι όταν κάπου στο 1955 όταν η παραγωγή των μοτοσυκλετών άρχισε να γνωρίζει την ήττα από εκείνη των μικρών αυτοκινήτων, το 1957 η NSU πουλάει τις εγκαταστάσεις του τμήματος των μοτοσυκλετών της, σε Γιουγκοσλάβικη εταιρεία με έδρα το Σαράγεβο. Συνέχισε με πολύ μικρή παραγωγή και μόνο σε mopeds, χωρίς εξέλιξη και χωρίς τα εξαρτήματα να παράγονται στο εργοστάσιό της, μέχρι και το 1967. Το τελευταίο μηχανάκι που βγήκε από το Neckarslum ήταν ένα Nsu Quickly.


Παρά το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα της μετά την εξαγορά των δικαιωμάτων του κινητήρα Wankel παρουσίαζαν πολύ καλές πωλήσεις, η εταιρεία τελικά πωλείται ολοκληρωτικά στο group VW-Audi και για τελευταία φορά κυκλοφορεί το σήμα NSU σε τετράτροχο το 1977.


Σήμερα κάποιες από τις εγκαταστάσεις στο Neckarsulm έχουν μετατραπεί σε μουσείο για δίτροχα κυρίως και φιλοξενεί μια από τις πληρέστερες και καλύτερες συλλογές του κόσμου. Ως boxers4fun είχαμε την ευκαιρία να τις επισκεφθούμε δύο φορές και θα θέλαμε τουλάχιστον άλλες τόσες προκειμένου να μπορέσουμε να το απολαύσουμε σε κάθε του λεπτομέρεια. Να σημειωθεί ότι το μουσείο έχει όλες τις μοτοσυκλέτες Nsu αλλά και σχεδόν όλα τα μοντέλα (ακόμη και αγωνιστικά) που έγραψαν ιστορία από ολόκληρο τον κόσμο. Με βεβαιότητα δηλώνουμε ότι αν κάποιον τον ενδιαφέρει η ιστορία της μοτοσυκλέτας, πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφθεί το σπίτι της-αρχείο στο Neckarslum. Το σπίτι μιας εκ των μεγαλυτέρων της παγκόσμιας παραγωγής δικύκλων που έσβησε άδοξα για καθαρά λόγους marketing και εσωτερικού γερμανικού ανταγωνισμού. Συλλεκτικά πρόκειται για μια από τις πιο συμπαθείς εταιρείες με τα μεταπολεμικά της μοντέλα να εμφανίζουν τιμές παρόμοιες και υψηλότερες με τα αντίστοιχα BMW.
Εδώ http://cybermotorcycle.com/gallery/nsu/NSU_1900_Werke.htm μπορείτε να δείτε την ιστορία της Nsu σε πολύ ενδιαφέρουσες εικόνες
Εδώ http://www.moto4fun.gr/new μπορείτε να δείτε τις φωτογραφίες από την δικιά μας επίσκεψη στο Neckarslum

Τελευταία τροποποίηση: Τρίτη, 15 Μάιος 2012 20:33
Παύλος

Παύλος

E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.